03-08-2016

Hoe perfectioneer ik mijn kantoorruimte voor verhuur?

Er zijn diverse soorten beleggingspanden, één van deze panden is het kantoorgebouw met kantoorruimtes. Er is de laatste jaren veel ophef geweest in het nieuws over de grote hoeveelheid leegstand in kantoren. Gelukkig lijkt de markt nu echt bij te draaien en trekt de leegstand zich langzaam aan terug. In dit artikel legt Flexas.nl, online kantoorruimte bemiddelaar, uit wat u kunt doen om de kantoren die je aanbiedt te optimaliseren voor verhuur.

1. Representatief kantoor
Allereerst is het belangrijk dat het beleggingspand er representatief uitziet. Wanneer dit niet het geval is zullen de huurders uitblijven of een zeer lage huur verwachten. Er zijn verschillende factoren een rol spelen, namelijk:

●     Uiterlijk van het gebouw;
●     Een schoon en verzorgd kantoor, zowel van binnen als van buiten. 

Iedere ondernemer hecht veel waarde aan zijn presentatie en eerste indruk. De kantoorruimte die zij huren en het kantoorgebouw zijn hier een groot onderdeel van.

2. Prijs-kwaliteit van de kantoorruimte, afspraken en services
De huurprijs van een kantoorruimte is altijd belangrijk, maar het is niet de enige beweegreden voor ondernemers en organisaties om te verhuizen naar een kantoor. Goede voorwaarden en extra services zorgen voor een prijs-kwaliteitverhouding die uiteindelijk het verschil maakt.

●     Goede voorwaarden: in deze veranderlijke tijden trachten veel ondernemers de risico’s te beperken. Een kantoorruimte voor tien jaar huren is tegenwoordig een unicum. Flexibiliteit, in de duur van een huurovereenkomst en het aantal vierkante meters of werkplekken dat afgenomen wordt, is een pré.
●     Extra services: ondernemers zijn graag bezig met hun core business en verwachten steeds meer van hun verhuurder. Denk hierbij aan een gedeelde vergaderruimte, secretaresse service, boekhoud service, een copyshop en soms zelfs een stomerij. De hoeveelheid diensten die op flexibele basis geleverd worden blijven toenemen.

3. Het interieur
Het interieur is mogelijk één van de meest onderschatte factoren die invloed hebben bij de keuze van een kantoor. Hoewel dit tegenwoordig door steeds meer kantoorruimte eigenaren gezien wordt als belangrijk component, zijn er nog veel eigenaren die hieraan voorbij gaan. Uiteindelijk is het interieur en de inrichting de plek waar iedereen moet werken. Hoewel er diverse bedrijven zijn die zelf het hele ontwerp, de uitvoering en de inrichting onderhanden willen nemen, zit het overgrote deel van de nieuwe huurders hier niet op te wachten. 

Het kantoor is niet meer de saaie, grauwe en grijze omgeving waar mensen niets om geven en wel werken. Het effect van een kantoorruimte op ondernemers en werknemers is van groot belang en heeft direct invloed op de productiviteit en werksfeer. Wanneer het kantoor er goed uitziet gaat iedereen er met meer plezier naartoe. Een goed doordachte indeling zal idealiter bijdragen aan het stimuleren van samenwerking en effectief werken faciliteren. Dit kan door de combinatie van:

●     Grote kantoren en kleine untis;
●     Open vloeren;
●     Stilte werkplekken;
●     Inspirerende vergaderruimtes;
●     Gedeelde ruimtes om mensen te ontmoeten;
●     Coworking spaces voor zzp’ers, freelancers en veel reizende profesionals;
●     Een koffiebar, gezamenlijke lunchruimte en bijvoorbeeld een restaurant.

4. Zorg voor een dynamische werkomgeving en actieve community
Het is vaak niet genoeg om alleen een mooi kantoor neer te zetten. Wanneer je als eigenaar/verhuurder een community kan creëren zal dit nog meer bijdragen aan het succes van kantoren in een beleggingspand. Wanneer de huurders meer betrokken zijn en veel samenwerken is dit een extra bindende factor en belangrijk extra selling point. De kantoorruimte wordt zo naast een kostenpost ook een bron van inkomsten.

Dit kan gecreëerd worden door onder andere: 

●     Gezamenlijk lunchen;
●     Organisatie van evenementen en workshops;
●     Gezellige (netwerk)borrels;
●     Sportgelegenheid voor de huurders (bijvoorbeeld kantoorbootcamp);
●     Verspreiding van kantoornieuws (over huurders en het pand);
●     Stimulering van een digitale community (bijvoorbeeld via een app).

5. Zorg voor online presence en beleving
Het internet is tegenwoordig niet meer weg te denken uit het bedrijfsleven, zo ook als het gaat om beleggingspanden en het verkrijgen van huurders. Steeds meer ondernemers en organisaties zoeken hun kantoor online. Dan is het belangrijk om ten eerste gevonden worden en ten tweede een goede indruk achter te laten.

Gevonden worden kan via kantoorruimte bemiddelaars als Flexas.nl. Zij werken al jaren aan een hoge positie in Google en zijn daarom direct van waarde. Of u nu beschikt over kantoren in Amsterdam of kantoren in Rotterdam: Flexas.nl is een landelijke organisatie en kan dus altijd helpen, ook als het gaat om kantoorruimte in steden als Breda.

Beleving creëren is mogelijk door
●     Mooie professionele foto’s;
●     Een 3d rondleiding met virtuele tour dppr het pand;
●     Een video.

Naar het overzicht